• Musik & film
  • Rockabilly hymns - cd
Pop/Rock-Pontus J. Back & Gospel Express

Rockabilly Hymns - CD

Genom åren har Pontus spelat med olika band med medlemmar från Lynyrd Skynyrd, Molly Hatchet, Whitesnake, Status Quo och Frankie Miller Band för att nämna några. Han har alltid återvänt till sina rötter och jobbade faktiskt både med The Boppers och medlemmar från Boppers under slutet av 1990-talet fram till 2006. 2017 släppte han några av sina egna låtar i Rockabilly-versioner med sin gamla vän Janne Hyöty som producent och medförfattare. Nu, eftersom hans liv förändrades för 18 år sedan och han är en prästvigd, bestämde han sig för att göra ett nytt Rockabilly-album med några gamla psalmer och sånger som alla känner till; Rockabilly Hymns. Denna gång med några mycket speciella gäster som Johnny Hatton från USA på stå-bas bas. Hatton känd som en professionell Rockabilly-basexpert som också är en del av Brian Setzer Orchestra. – Jag ville göra något speciellt med det här albumet och ringde upp Johnny Hatton. Vi kopplade direkt, och vi jobbade med musiken och skickade spåren dit och Johnny spelade in sina stämmor i en studio i LA, berättar Pontus. Det har varit så bra att jobba med Janne Hyöty i det här projektet eftersom han har utvecklat hela soundet.

Jag kände att jag ville att Matte Lagerwall från The Boppers skulle göra samma sak som han gör på deras hit ”Goodnight Sweetheart” och det blev sant på en av de två egna låtarna som finns på skivan. Det här betyder så mycket för mig, säger Pontus. Tillsammans med sitt band Gospel Express spelar Pontus några gamla psalmer som ”Blessed Assurance”, ”Swing Low”, ”How great you are”, ”Oh the blood of Jesus”, ”What a friend we have in Jesus” och ”I saw the Light”. Skivan har tio låtar varav två är nya original "Rockabilly Hymns" och "Say a prayer".

1. Rockabilly hymns

2. There is a river of life