Historia & forskning-Jan-Åke Alvarsson

Medlemskap - En tvärvetenskaplig studie av medlemskap i Pingströrelsen

I webblager. Vi skickar inom 1-3 arbetsdagar

Denna skrift innehåller viktiga texter om ett viktigt ämne. Församlingen. Inte så mycket om vem hon är och vad som är hennes natur. Utan mer vem är hon till för? Vem kan vara med i den levande Gudens församling? Idag ser vi en tilltagande diskrepans mellan våra medlemsregister och den grupp av människor som möts till brödsbrytelse, böner, gemenskap och undervisning. Är medlemskap rätten att rösta i församlingsmöte, eller handlar det om ett ömsesidiga växandet tillsammans mot Kristi fullhet? Vad är det som sätter gränser och definierar henne?
    Frågorna hos oss är många. Vad är sprunget ur vår teologi och vad kommer från den tid av föreningsliv där vår rörelse formades? Vad är omistliga värden och markörer i detta landskap, och vad kan vi klara oss utan, i vårt sökande efter en levande gemenskap om innesluter andligt hungriga och Kristuslängtande människor.
    Om du läser, försöker förstå och tolkar nyanserna i denna skrift så tror jag att du får bättre förutsättningar att förhålla dig till viktiga frågor i en brytningstid där gamla byggnadsställningar runt våra samfundsbyggen håller på att rasa. De olika författarna tar med oss på en resa som utmanar både vårt intellekt, själ och ande. En nyttig resa.
    Ur Pelle Hörnmarks förord