• Snabba leveranser
  • Församlingsmaterial
  • Samfundsmaterial
  • Pingst
  • Kampen om de redan frälsta. svenska missionsförbundet och pingstväckelsen i konf
Historia & forskning-Göran Gustafson

Kampen om de redan frälsta. Svenska Missionsförbundet och pingstväckelsen i konf

Art. nr: 409243

I webblager. Vi skickar inom 1-3 arbetsdagar

149,00 kr
    • Snabba leveranser
    • Personlig service
    • Över 5000 artiklar
    457A4241-B820-406B-9167-C26B27BF088FCreated with sketchtool.1A046288-8442-4F7F-B65F-1304429FE643Created with sketchtool.

Under 1920- och 1930-talet använde svensk frikyrklighet i olika grad nya metoder att värva medlemmar i ett samhälle som starkt förändrades. Problemställningen för denna uppsats är varför Svenska Missionsförbundet och pingstväckelsen — Pingströrelsen och grupperingar i andra samfund och rörelser — i strävan efter medlemsökning kom i konflikt med varandra. Olika synsätt kring bibelsyn, andliga gåvor och samfundsorganisation ledde till splittring både i församlingar och samfund. Frank Mangs är kanske den mest kända personen som vittnar om skeendet i sina memoarer, men uppsatsen vill ge en bredare förståelse för den oförsonlighet som dessa händelser skapade.

I denna nyutgåva av uppsatsen har Göran Gustafson lagt till en efterskrift där han berättar om sin och sin släkts bakgrund i Missionsförbundet och hur den ovan nämnda konflikten orsakade spänningar mellan hans äldre släktingar, men att uppsatsskrivandet också blev ett sätt att nå större förståelse.

INSPIRERANDE NYHETER OCH ERBJUDANDEN!

Prenumerera på nyhetsbrevet från Bokhandeln