• Hem
  • Församlingsmaterial
  • Samfundsmaterial
  • Pingst
  • Bonusförsamlingen. en studie om frikyrkoförsamlingar som är anslutna till fler ä
Historia & forskning

Bonusförsamlingen. En studie om frikyrkoförsamlingar som är anslutna till fler ä

I webblager. Vi skickar inom 1-3 arbetsdagar

Frikyrkoförsamlingar som anknyter till fler än ett samfund, även kallade fleranslutna församlingar, utgör idag ett betydande inslag i de klassiska frikyrkosamfunden. På olika vägar har enskilda församlingar valt att både gå samman i en ny gemensam församling och att fortsätta relatera till sina modersamfund. Titeln ”Bonusförsamlingen” anspelar på denna rapports syfte – att belysa detta fenomen och studera vad det kan innebära att utifrån olika historia, traditioner och sammanhang samlas ”under samma tak” för en ny gemensam framtid.

Studien bygger på en enkät till fleranslutna församlingar och intervjuer med ledare och medlemmar i dessa. I den första delen ges en översikt kring fenomenet. Den andra delen ger bilder av de fleranslutna församlingarna utifrån statistiska analyser. I den avslutande delen kommer medlemmar och företrädare i dessa församlingar till tals och ger en bild av livet i en församling som är ansluten till fler än ett samfund.