• Jag ska bära din sorg till nikkaluokta : en vandring i dag hammarskjölds fotspår
Livskunskap-Carl Dahlbäck

Jag ska bära din sorg till Nikkaluokta : en vandring i Dag Hammarskjölds fotspår

Carl Dahlbäcks liv förändrades i grunden när hans hustru Carina fick diagnosen ALS och avled ett och ett halvt år senare. Detta är berättelsen om hur det gick sedan - i tomrummet efter henne. Vi får följa med författaren på en fjällvandring längs Dag Hammarskjöldsleden från Abisko till Nikkaluokta där en storslagen naturupplevelse förvandlas till en existentiell sorgevandring som upplöses i en form av rite de passage vid vandringens slut.

Med utgångspunkt från citaten från Dag Hammarskjölds Vägmärken som finns på sju meditationsstationer längs leden reflekterar författaren kring Hammarskjölds egen livsvandring och anmärkningsvärda insikter. Men här bjuds även läsaren in att på ett högst personligt sätt dela sorgens resa i honom.

Carl Dahlbäck är boende i Stockholm och kyrkoherde i Nacka församling sedan 2005. Han skrev sin Masteruppsats med titeln Med känslans klarhet och förståndets värme - Om mystik och modernitet i Dag Hammarskjölds Vägmärken . Han är författare till boken Ett långsamt farväl - Om C och kärleken i skuggan av ALS och har gett ut tre musikalbum, bland annat I Stillhetens Rymd som är inspirerad av Dag Hammarskjölds texter. 2023 utsågs han till hedersdoktor på Henry Martyn Institute, i Hyderabad, Indien för sitt interreligiösa arbete med Guds Hus i Fisksätra.

------

"Carl Dahlbäck skriver så vackert och ärligt. Han vågar visa sin sårbarhet och det är tydligt att han verkligen lever med Dag Hammarskjölds Vägmärken och förstår den djupa mening som ligger bakom varje ord- och i relation till sitt eget liv. Tänk att Dag följde med på sorgevandringen. Det gör mig berörd bortom ord!"
    Caroline Hammarskjöld
    Dag Hammarskjölds brorsbarnbarn, förvaltare Vägmärken

------

"Man kan pilgrimsvandra av olika orsaker. Ett skäl är att gå för att bearbeta en livskris att gå en inre vandring i den yttre vandringens form. Denna förunderliga berättelse som lämnar ingen oberörd är ett vittnesbörd över hur kroppens ansträngande vandring kan vara en lisa för själen."
    Hans-Erik Lindström
    Pilgrimspräst, Vadstena