Hem / Noter / Klaviaturinstrument / Orgel / Orgelskola

Orgelskola

Av: Mats Åberg

599,00

kr

Lägsta pris de senaste 30 dagar:

599,00 kr

En minus symbol på produktsidan som minskar antalet av produkter som ligger i varukorgen.
En plus symbol på produktsidan som ökar antalet av produkter som ligger i varukorgen.

Fraktikon Webblager - I lager | Info

Fraktikon Finns i butik i Jönköping - 1 st | Info

Artikelnummer:

331899

Tanken med denna orgelskola är att den skall vara en nybörjarbok som följer eleven under de första åren. Nybörjare är man emellertid bara i orgel; några års pianostudier förutsätts, annars tornar svårigheterna snart upp sig. Men även om boken alltså i första hand vänder sig till den oerfarne, kan nog också den organist som hunnit lite längre finna idéer, spelanvisningar och repertoar. Vid planläggningen av denna bok började jag inte från början utan från slutet, och frågade mig: Vad bör man kunna efter att ha gått igenom den här orgelskolan? Och svaret blev inte: man skall kunna en viss mängd stycken, man skall kunna spela vid en enkel gudstjänst osv, utan svaret blev: Man skall kunna – tonbilda – artikulera – accentuera – frasera – ornamentera – behandla dissonanser – spela kadenser – spela generalbas – fingersätta – spela med pedal – synkronisera händer och fötter. Att tonbilda är att uppöva en känslighet i fingertoppen, så att man blir medveten om att det har betydelse hur man öppnar och stänger ventilen. Att artikulera innebär att behärska olika anslagstyper (legato, staccato, non legato osv) inte bara rent tekniskt utan – långt viktigare – musikaliskt och stilistiskt. Att accentuera är förmågan att med hjälp av artikulation, agogik och ornamentik göra betoningar, dvs kompensera orgelns oförmåga till dynamiska accenter. Att frasera är att tillägna sig känsla för periodicitet, för höjdpunkter och avspänningar, att låta musiken ”andas”. Ornamentiken är en oundgänglig del av framför allt barockmusiken. Eleven bör känna till grundreglerna och tränas till frihet och djärvhet. Dissonansbehandling är viktigare på orgel än på något annat instrument. Hur för man in ackordfrämmande toner, och hur upplöser man dissonanser? Kadensspel är grunden för allt harmoniserande, för improvisation och koralspel. Att spela generalbas låter avancerat. Men eleven kan tränas till att fylla ut med grundackord och sextackord då melodistämma och basstämma är givna. Fingersättning. Eleven bör träna sig att medvetet finna den bästa fingersättningen för en passage, figur eller ackordföljd. Den synkronisering som krävs mellan manual- och pedalspel är organistens speciella kännemärke. Eleven bör ledas ett litet stycke in på triospelets svåra väg.

Kategori Orgel
Antal sidor 249
Författare Mats Åberg
Format Spiral
Förlag Wessmans Musikförlag AB
ISBN 9789187710711
Språk Sverige
Artist Mats Åberg
EAN 9789187710711

Produkter andra tittar på

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få inspirerande nyheter och exklusiva erbjudanden direkt i din inbox! Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och bli först med att ta del av de senaste nyheterna, tipsen och kampanjerna.

Företagets logotyp som används i sidhuvudet.

Välkommen till Nya Musik

Hos oss hittar du böcker från alla kristna bokförlag, musik, film och noter samt presenter för hela livet.

Hitta till oss:

En kart symbol som indikerar adressen till företaget. Besöksadress butiken

Oxtorgsgatan 9, Jönköping

En symbol av en klocka som indikerar öppettiderna för företaget. Öppettider butiken

Måndag-fredag: 10.00-18.00
Lunchstängt: 13.00-14.00

Lördag: 10.00-14.00

Söndag: Stängt

Följ oss på

Trygg frakt & betalning

Logotyp för företagets betalleverantör Nets.
Logotyp för företagets fraktleverantör Postnord.

Copyright © 2025 Nya Musik | CookiesSitemap