• Musik & film
  • Gloria - jul med lutherska missionskyrkans kör och orkester - cd
Julmusik-Lutherska Missionskyrkans Kör

Gloria - Jul med Lutherska Missionskyrkans Kör och Orkester - CD

Ej i lager. Vi skickar inom 4-8 vardagar.

Första albumet med jultema, ”Hosianna”, kom redan 2006. Sedan dess har kören spelat in många

andra skivor. Releasen av en ny julskiva har däremot fått vänta tills nu.

– ”Gloria” planerades redan långt innan pandemin,men vi har fått skjuta upp inspelningen flera gånger. Så för oss är det verkligen en efterlängtad release, säger Johanna Fridolfsson som tillsammans med sin man Sven har varit ledare för kören ända sedan 1990.

Musikerparet står bakom de flesta arrangemangen och den här gången är det fler sånger med stor orkester än förut.

– Orkestern i kyrkan har vuxit, så några av de riktigt klassiska julsångerna som ”Nu tändas tusen juleljus” och ”O helga natt” låter vi vara traditionella med stor symfoniorkester. I en del andra kända julpsalmer ger vi samtidigt plats för nya folkmusikinspirerade tolkningar med mindre besättning, säger Sven Fridolfsson.

Dessutom innehåller ”Gloria” flera helt nya julsånger. Många av dem med musik av Sven och Johanna samt med texter av nuvarande och tidigare körmedlemmar.

– Vi är särskilt glada över att kunna presentera en helt ny svensk text på John Rutters välkända ”Nativity carol”. När vi började sjunga den för flera år sedan hittade vi ingen svensk översättning. Så vi bad den tidigare körmedlemmen Jenny Hostetter att skriva en ny. Den har nu blivit godkänd av John Rutter och hans förlag, säger Johanna Fridolfsson. Hemsjö kyrka utanför Alingsås och Nilento studio i Kållered söder om Göteborg är gemensamma nämnare för körens alla tidigare skivor, som inspelnings- och mixningsplatser. Lars Nilsson, lika erfaren som eftertraktad musikproducent och tekniker, driver Nilento studio, gör exempelvis Kungliga filharmonikernas streamade konserter sedan några år tillbaka och har både spelat in och mixat Lutherska missionskyrkans körs tidigare material. Den här gången har mycket av inspelningsarbetet istället gjorts av körens egna förmågor, i såväl Hemsjö kyrka som i Lutherska missionskyrkan, medan Lars Nilsson gjort slutmixen i Kållered.

– Det är en förmån att få jobba med honom, han vet precis hur vi vill ha det och samarbetet sedan många år är väldigt kreativt, säger Sven Fridolfsson.

Som bekant är det inte längre lika självklart att sälja cd-skivor. Många saknar cd-spelare och lyssnar istället på musik via olika strömningstjänster. Men det hindrar inte körens skivproduktion.

– För oss som är uppvuxna med cd- och lp-skivor är omslaget en stor del och vi är glada att körmedlemmen Henrik Westbacke återigen har gjort ett innehållsrikt omslag. Vi hoppas att många vill stötta oss och köpa skivan även om de annars bara lyssnar på Spotify. En julskiva är ju också den perfekta julklappen och gåbort-presenten i juletid, tipsar Johanna Fridolfsson.

För den som vill uppleva kören och orkestern live finns möjlighet till det vid två julkonserter under helgen vid tredje advent. Lördag den 10 december i Johannebergskyrkan i Göteborg samt söndag den 11 december i Equmeniakyrkan i Floda.

– Och redan nu kan vi avslöja att det blir en ny ”Psalmgala” nästa år, söndagen den 5 februari, avslutar Sven Fridolfsson.

LUTHERSKA MISSIONSKYRKANS KÖR:

Har funnits i över 30 år. Släpper nu sin 13:e skiva. Övar och sjunger i hemförsamlingen Lutherska missionskyrkan i Göteborg (EFS) samt har konserter på en rad andra platser runtom i landet. De 50-talet körmedlemmarna framför en bred repertoar som spänner över såväl psalm, visa och klassiska körstycken som jazz, blues och folkmusik. Ofta med solist- och orkesterinslag. Leds av Sven och Johanna Fridolfsson. På julskivan ”Gloria” medverkar även Lutherska missionskyrkans orkester och Lutherska missionskyrkans barnkör.

1. Från himlens höjd jag bringar bud

2. Nu tändas tusen juleljus

3. Mitt i vintern var det (In the bleak midwinter)

4. Hör änglasången hälsar oss (God rest You merry gentlemen)