Vanliga frågor och svar

> Måste jag ha ett konto för att kunna handla?

Du behöver inget konto för att handla av oss men, om du skapar ett
kan du…

  • Spara dina uppgifter och beställa snabbare.
  • Se din orderhistorik.
  • Se dina produktbevakningar och förhandsbokningar.

> Vad innebär det att bevaka en produkt?

En produkt som är tillfälligt slut hos oss har en Bevaka-knapp i stället för en Köp-knapp. Fyll i ditt namn och din e-postadress vid den produkt du vill bevaka.

När produkten finns i lager igen får du ett meddelande om detta på din e-post. Du är då välkommen att beställa den på vår hemsida.

Om du väljer att beställa produkten skickar vi den fraktfritt till dig. I e-postmeddelandet som talar om att produkten finns i lager finns det med en rabattkod som du använder i kassan.

> Vad innebär det att förhandsboka en produkt?

Produkter som ännu inte har kommit ut kan du välja att förhandsboka. En förhandsbokning fungerar som ett vanligt köp. Du lägger produkten i varukorgen och betalar för den i kassan. När produkten har kommit ut skickar vi den till dig.

Vid produkter som går att förhandsboka har vi satt ett preliminärt utgivningsdatum. Detta kan både tidigareläggas eller senareläggas. Vi försöker uppdatera denna information så den ska vara så aktuell som möjligt.

> Hur fungerar önskelistan?

Önskelistan kan du dels använda som en kom-ihåg-lista, där du placerar produkter som du inte vill beställa just nu, men någon annan gång.

Du kan också använda den som en traditionell önskelista. Varför inte lägga produkter i önskelistan inför en födelsedag eller jul och maila den till någon?

> Hur lång är leveranstiden?

Vi har som mål att skicka dina varor så snabbt som möjligt. Har vi varorna i lager, skickar vi samma dag som vi får in ordern, med undantag lördagar, söndagar och helgdagar.

Saknas någon vara beställer vi hem den omgående. Ser vi att det skulle dröja skickar vi det vi har i lager och placerar resterande varor i en restorder.

> Kan jag använda ett presentkort?

För tillfället har vi inget presentkort i vår webbutik.

Om du har ett presentkort från oss i pappersform, fungerar den koden inte här. Kontakta oss på telefon eller e-post så hjälper vi dig.

> Kan varorna skickas till en annan mottagare?

Om du betalar ditt köp med kontokort, gör en direktbetalning via din internetbank eller väljer att delbetala kan du välja att skicka varorna till annan adress än din egen. Vid fakturabetalning kan varorna endast levereras till din folkbokföringsadress.

Företagsinformation

> Om Nya Musik

All information och villkor på denna sida gäller för köp hos Nya Musik & Missionsbokhandeln AB, Organisationsnummer 556059-8426.
Postadress: Nya Musik, Box 612, 55118 Jönköping.
Besöksadress: Trädgårdsgatan 12, Jönköping Tel: 036-169750
E-postadress: info@nyamusik.se

Priser

> Beställningar inom Sverige

Varje vara anges med pris i svenska kronor (SEK) inklusive moms. I kassan ser du det totala priset på dina varor inklusive moms, plus fraktkostnaden.

Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel. Angivna priser gäller på lagervaror. Vid prisjusteringar på lagd beställning så informeras du alltid om detta och har då din fulla rätt att ändra eller annullera din beställning.

Betalsätt Privatpersoner

> Kortbetalning

I samarbete med PayEx erbjuder vi kortbetalningar med Visa och MasterCard.

PayEx krypterar all känslig kortdata så att ingen obehörig får tillgång till uppgifterna.

Vid köp fyller du i kortnummer, giltighetstid och CVC-kod hos PayEx. Du kan också komma att behöva verifiera ditt kortköp hos din kortutgivare med Verified by VISA eller MasterCard SecureCode.

> Direktbetalning Internetbank

Direktbetalning erbjuds i samarbete med PayEx via Swedbank, Nordea, SEB och Handelsbanken. Vid val av detta betalsätt kommer du att slussas till vald banks internetinloggning där du loggar in på vanligt sätt och följer instruktionerna. Bankkontoinformation lämnas aldrig ut till varken PayEx eller Nya Musik.

> Faktura via PayEx

I samarbete med PayEx erbjuder vi betalning mot faktura med 14 dagars betalningsvillkor från och med att ordern är expedierad. Faktura på din order skickas från PayEx till den e-postadress du angav vid din beställning. Skulle e-postadressen vara felaktig eller saknas skickas fakturan på posten. Betalningsalternativet är endast möjligt för privatpersoner folkbokförda i Sverige. Vid betalning mot faktura accepteras endast leverans till folkbokföringsadress.

Väljer du att betala med faktura kommer vi att göra en kreditprövning. Faktureringsavgift på 19 kr tillkommer.

Faktura ska betalas så att den är mottagaren tillhanda senast 14 dagar efter fakturadatum.

Vid försenad eller utebliven betalning tillkommer dröjsmålsränta med gällande reporänta + 19,00%, dock lägst 20 % samt ersättning för skriftlig betalningspåminnelse med det belopp som anges i lag (1981:739) om ersättning för inkassokostnader m.m. eller motsvarande lag som ersätter denna.

Information om behandling av personuppgifter och kreditprövning
Insamling av personuppgifter och kreditprövning är en förutsättning för PayEx ska kunna behandla önskemål om betalning på kredit. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Tas en kreditupplysning kommer en kopia att skickas till dig per post.

Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Vi kommer att lämna de personuppgifter som inhämtas i samband med köp till PayEx Credit AB och PayEx Sverige AB, 621 88 Visby, som behandlar personuppgifter i syfte att utföra identifikation och kreditkontroll, för fakturering och annan hantering som är knuten till fordran, samt för statistik- och analysändamål exempelvis för att undvika bedrägerier, för att utveckla nya produkter och för beslutsstöd vid inkasso.
Uppgifterna kan lämnas ut till underleverantörer och till myndigheter och annan som har rätt till uppgifterna enligt lag. Uppgifterna kan också användas för marknadsföringsändamål, om du inte meddelar PayEx att du inte samtycker till detta på e-postadress: Faktura.credit@payex.com.

Information om överlåtelse
Fordran kommer att överlåtas till PayEx Credit AB, 556735-5671, S:t Hansplan 1, 621 88 Visby. Betalning med befriande verkan kan därför bara ske till PayEx Credit AB på det konto som PayEx Credit AB anvisar på fakturan.

> Delbetalning via Santander

Vi erbjuder delbetalning via Santander Consumer Bank.

Betala i din egen takt. Välj räntefri delbetalning upp till 24 månader.

Frågor om räntefri delbetalning hänvisar vi till Santander Consumer Bank på nummer 08-559 514 00.

Fyll i dina uppgifter i kassan och tryck på "Slutför beställningen" för att gå vidare. I nästa steg öppnas en ny sida med Santander Consumer Banks ansökningsformulär. Där väljer du från 3 till 23 månaders räntefri delbetalning. Du använder mobilt BankID för att slutföra köpet. Sedvanlig kreditprövning görs och du får svar direkt.

Köpförsäkring, med prisskydd, köpskydd och förlängd garanti ingår.

Du har möjlighet att skicka varan till en annan adress.

Betalsätt kyrkor och skolor

> Faktura

Vi erbjuder faktura till kyrkor och skolor.

Faktura ska betalas så att den är Nya Musik tillhanda senast 30 dagar efter fakturadatum.

> Kortbetalning

I samarbete med PayEx erbjuder vi kortbetalningar med Visa och MasterCard.

PayEx krypterar all känslig kortdata så att ingen obehörig får tillgång till uppgifterna.

Vid köp fyller du i kortnummer, giltighetstid och CVC-kod hos PayEx. Du kan också komma att behöva verifiera ditt kortköp hos din kortutgivare med Verified by VISA eller MasterCard SecureCode.

Leveranser

> Leveranssätt privatpersoner

Postnord

Paket upp till 1 kg skickar vi som brev med Postnord.

Mindre paket delas ut i din postlåda. 

Större paket lämnas till ett Postombud och du får en avisering med information om var du kan hämta det. Har du uppgivit ditt mobilnummer i kassan får du en avisering via sms.

DHL ServicePoint

Paketet kommer till ett utlämningsställe i närheten där du bor. När paketet finns för avhämtning får du en avisering via sms, e-post eller brev. Du kan sedan hämta ut din produkt när det passar dig. Dock måste varan hämtas inom normalt 10 dagar.

Maxvikten för ett paket är 20 kg. Blir vikten på din beställning större skickar vi två eller flera paket. Du får du en avisering från DHL för varje paket.

Vid beställning av stora paket, tex digitalpianon och trumset, levereras paketet hem till dig. Innan leverans får du en avisering från DHL med föreslagen leveranstid. Om denna tid inte passar kontaktar du DHL och bestämmer en ny tid för leverans. Information om hur detta går till finns i sms:et från DHL.

> Leveranssätt kyrkor och skolor

Postnord

Paket upp till 1 kg skickar vi som brev med Postnord.

Mindre paket delas ut i din postlåda. 

Större paket lämnas till ett Postombud och du får en avisering med information om var du kan hämta det. Har du uppgivit ditt mobilnummer i kassan får du en avisering via sms.

DHL ServicePoint

Paketet kommer till ett utlämningsställe i närheten där du bor. När paketet finns för avhämtning får du en avisering via sms, e-post eller brev. Du kan sedan hämta ut din produkt när det passar dig. Dock måste varan hämtas inom normalt 10 dagar.

Maxvikten för ett paket är 20 kg. Blir vikten på din beställning större skickar vi två eller flera paket. Du får du en avisering från DHL för varje paket.

Vid beställning av stora paket, tex digitalpianon och trumset, levereras paketet hem till dig. Innan leverans får du en avisering från DHL med föreslagen leveranstid. Om denna tid inte passar kontaktar du DHL och bestämmer en ny tid för leverans. Information om hur detta går till finns i sms:et från DHL.

DHL Paket

DHL kör ut paketet till din leveransadress. Observera att det måste finnas någon på plats vardagar mellan kl. 8.00-16.00.

> Fraktkostnad

Fraktkostnaden för leverans inom Sverige är 29 kr.

> Leveranstid

Vi har som mål att skicka dina varor så snabbt som möjligt. Har vi varorna i lager, skickar vi samma dag som vi får in ordern, med undantag lördagar, söndagar och helgdagar.

Saknas någon vara beställer vi hem den omgående. Ser vi att det skulle dröja skickar vi det vi har i lager och placerar resterande varor i en restorder.

> Restorder

Varor som placeras i en restorder skickas så snart vi har fått dem i lager igen. Ingen extra frakt tillkommer.

Visar det sig att varan är slut hos vår leverantör meddelar vi detta.

> Transportskador

Alla skador som kan uppstå under transporten hem till dig står Nya Musik för.

Om du vid mottagandet mot förmodan skulle upptäcka att försändelsen är transportskadad, antingen på produkten eller på emballaget, ber vi dig att genast på plats anmäla detta till speditören genom att notera skadan på fraktsedeln innan leveransen kvitteras.

Anmäl därefter skadan direkt till oss så att vi på bästa sätt kan hjälpa dig med reklamationen.

Ångerrätt/Returer/Garantier

> Ångerrätt

Vi tillämpar Hemförsäljningslagen samt Konsumentköplagen. Enligt Distans- och Hemförsäljningslagen har kunden alltid rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från mottagandet av varan och utan att behöva uppge någon speciell anledning.

Vid åberopande av ångerrätt och öppet köp står du som kund för returfrakten.

Exempel på varor och tjänster där ångerrätten inte gäller:
- En förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits av konsumenten.
- Varor som är specialtillverkade efter konsumentens önskemål eller som har en tydlig personlig prägel.
- Varor som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats och förseglingen har brutits av konsumenten. Detta gäller t. ex munspel, rörblad och munstycken till blåsinstrument.

> Returer

Kontakta ALLTID oss innan retur av en vara. Är varan defekt eller om vi har packat fel bifogar vi returporto med den rätta varan. Vid felbeställning eller om du vill byta en vara står du som kund för returfrakten. Vi betalar alltid fraktkostnaden för att skicka ersättningsvaror. Vid retur från kund till oss, står kunden för skador som kan uppstå under transporten.

> Garantier

Vi ger dig alltid 3 års garanti mot fabrikationsfel på varor med ett värde av minst 900 kr inom följande kategorier: instrument, mikrofoner, förstärkare, högtalare, mixerbord, effektpedaler.

Om du upptäcker eller misstänker ett fel med din köpta vara, hör alltid av dig till oss först. Vi behöver i så fall få undersöka varan på plats i vår butik.

Om varan behöver skickas, hör av dig så kommer vi överens om fraktsättet.

> Återbetalningar

I de fall återbetalningar är aktuella så görs detta i första hand genom återinsättning på kontokort/bankkonto eller till ett av dig angivet bankkonto.

Återbetalningen sker inom några bankdagar från det att ärendet som orsakar återbetalningen är avslutat.

Beställningar utanför Sverige

> Allmän information

Du kan beställa varor från vår hemsida för leverans även till andra länder än Sverige. Läs mer om villkoren under rubrikerna Betalningar samt Leveranser.

De flesta av produkterna på vår musikavdelning kan vi tyvärr inte sälja utanför Sverige.

> Priser

Länder inom EU

Varje vara anges med pris i svenska kronor (SEK) inklusive moms. I kassan ser du det totala priset på dina varor inklusive moms, plus fraktkostnaden.

Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel. Angivna priser gäller på lagervaror. Vid prisjusteringar på lagd beställning så informeras du alltid om detta och har då din fulla rätt att ändra eller annullera din beställning.

Länder utanför EU

Varje vara anges med pris i svenska kronor (SEK).

I kassan ser du det totala priset på dina varor inklusive moms, plus fraktkostnaden. 

Om du beställer från ett land utanför Europa eller ett icke EU-land inom Europa behöver du inte betala svensk moms. Vår webbutik stöder inte detta. När vi expedierar din order sätter vi tillbaka beloppet motsvarande momsen på ditt konto.

Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel. Angivna priser gäller på lagervaror. Vid prisjusteringar på lagd beställning så informeras du alltid om detta och har då din fulla rätt att ändra eller annullera din beställning.

> Betalsätt privatpersoner

Kortbetalning

I samarbete med PayEx erbjuder vi kortbetalningar med Visa och MasterCard.

PayEx krypterar all känslig kortdata så att ingen obehörig får tillgång till uppgifterna.

Vid köp fyller du i kortnummer, giltighetstid och CVC-kod hos PayEx. Du kan också komma att behöva verifiera ditt kortköp hos din kortutgivare med Verified by VISA eller MasterCard SecureCode.

> Betalsätt kyrkor och skolor

Faktura

Vi erbjuder faktura till kyrkor och skolor.

Faktura ska betalas så att den är Nya Musik tillhanda senast 30 dagar efter fakturadatum.

Kortbetalning

I samarbete med PayEx erbjuder vi kortbetalningar med Visa och MasterCard.

PayEx krypterar all känslig kortdata så att ingen obehörig får tillgång till uppgifterna.

Vid köp fyller du i kortnummer, giltighetstid och CVC-kod hos PayEx. Du kan också komma att behöva verifiera ditt kortköp hos din kortutgivare med Verified by VISA eller MasterCard SecureCode.

> Leveranser

Länder inom EU

Paket upp till 2 kg skickar vi som brev med Postnord. Större paket skickar vi med DHL Express.

Länder utanför EU

Alla leveranser sker med Postnord.

> Fraktkostnad

Fraktkostnaden för leveranser utanför Sverige är 150 kr.

Personuppgifter/Cookies

> Personuppgifter

I samband med att du godkänner köpvillkoren samtycker du till att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Du har enligt Personuppgiftslagen rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via e-post.

Endast Nya Musik har tillgång till dina uppgifter och lämnar inte ut några uppgifter utan ditt godkännande. Nya Musik medverkar inte till att skicka så kallad SPAM.

Som kund till oss kan du få e-post rörande en order, betalning samt information, nyhetsbrev eller erbjudanden. Vid informations- och nyhetsutskick kan du som kund enkelt avregistrera dig via en länk i e-postmeddelandet.

> Cookies

En cookie är en liten textfil som en webbplats du besöker kan begära att få spara på din dator. Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om:

- att webbplatsen innehåller cookies

- vad dessa cookies används till

- hur cookies kan undvikas

På denna webbplats används cookies för att t.ex. hålla reda på inloggningar och vilka produkter du lagt i din kundkorg. Utan att tillåta cookies kommer du inte att kunna logga in eller lägga varor i kundkorgen. I din webbläsare kan du vanligtvis ställa in hur den ska hantera cookies. Se din webbläsares hjälp för vidare information. För mer information om cookies, se Post & Telestyrelsens hemsida.

Hittar du inte svaret ovan, fråga oss!

Namn:

E-postadress:

Telefonnummer:

Meddelande: