Tro & vägledning-Eric Metaxas

Är ateismen död?

Är ateismen död? är ett mycket underhållande, imponerande brett och klart provocerande svar på det berömda TIME-omslaget från 1966, som ställde den provocerande frågan ”Är Gud död?”

Med en röst som är omväxlande kvick, stark och poetisk, skriver Metaxas i C.S. Lewis och G.K. Chestertons anda när han på ett glatt och logiskt sätt argumenterar för sin sak, och på vägen presenterar han hisnande – och ibland häpnadsväckande – nya bevis och argument mot idén om ett universum utan en skapare. Sammantaget visar han att mycket av det som vi har antagit om de största frågorna i den mänskliga existensen i själva verket är dramatiskt föråldrat – och därför är i behov av den mest brådskande omvärdering.

SAGT OM BOKEN

”Med stor retorisk skicklighet och oemotståndlig humor fängslar Metaxas lekmannaläsaren med berättelsen om hur olika upptäckter på senare tid har gjort ateismen vetenskapligt, historiskt och filosofiskt ohållbar.”

– HUGH ROSS, PhD, astrofysiker samt grundare och ordförande för Reasons to Believe

”När Eric Metaxas ger ut en ny bok, får jag ett problem: jag vet att jag måste läsa den. Jag har läst alla hans böcker – för att jag lär mig så oerhört mycket av dem, och för att de är svåra att lägga ifrån sig. I den här senaste boken ställs Metaxas mot ateismen. Det är inte en jämn fajt. Läs Är ateismen död? så förstår du varför.”

– DENNIS PRAGER, programledare för talkshows på amerikansk radio, grundare av Prager University och bästsäljande författare.

”Är ateismen död? pekar på vårt förunderliga universum, livets kemi, omfattande arkeologiska bevis samt stora tänkares idéer och skrifter … Metaxas har gett oss ännu en fängslande bok.”

– JAMES M. TOUR, PhD, professor i kemi, datavetenskap, materialvetenskap och nanovetenskap vid Rice University

”En underbart skriven, mycket läsvänlig sammanställning av vetenskapliga, arkeologiska och historiska evidens … Rekommenderas varmt till alla som brottas med livets stora frågor!”

– STEPHEN C. MEYER, PhD, direktor för Center for Science and Culture vid Discovery Institute och författare till boken Return of the God Hypothesis.

OM FÖRFATTAREN

Eric Metaxas är författare till Martin Luther, If You Can Keep It, Bonhoeffer, Amazing Grace och Miracles som alla är New York Times bestsellers. Hans böcker har översatts till mer än tjugofem språk. Hans texter har publicerats i Wall Street Journal, New York Times och The New Yorker, och Metaxas har framträtt som kulturkommentator på CNN, Fox News Channel och MSNBC. Han är värd för The Eric Metaxas Show, ett nationellt dagligt radioprogram. Metaxas är också grundare och värd för Socrates in the City, den hyllade serien med samtal om ”livet, Gud och andra små ämnen”, med Malcolm Gladwell, Dick Cavett och rabbin Lord Jonathan Sacks, bland många andra. Han är hedersmedlem och föreläsare vid King’s College i New York City, där han bor med sin fru och dotter.